Criminelen die zich voordoen als medewerkers van de Microsoft-helpdesk hebben vorig jaar in Nederland volgens de Nederlandse politie bijna tweeduizend slachtoffers gemaakt. Daarbij zouden ze zeven miljoen euro buitgemaakt hebben.
Een van de slachtoffers is een bedrag van 98.000 euro afhandig gemaakt en zeventig procent van de gedupeerden is ouder dan vijftig jaar, meldt de politie. Het totale aantal slachtoffers is mogelijk hoger, de politie heeft bijna tweeduizend aangiftes of meldingen ontvangen. Dat is veel meer dan in 2016, toen waren dat er elfhonderd.
De helpdesk-scam is niet nieuw, al in 2011 waarschuwde Microsoft ervoor. Volgens de politie zijn de criminelen in de laatste jaren ‘heel actief in diverse landen’. Vanwege het aanhoudende succes van de scam gaat de politie mensen weer waarschuwen via onder andere sociale media. Tv-programma Tros Opgelicht besteedt dinsdagavond om 21.25 uur aandacht aan het fenomeen.
Bij helpdeskfraude bellen criminelen willekeurige mensen op en claimen ze een helpdeskmedewerker te zijn van Microsoft. Slachtoffers downloaden een programma waarmee ze toegang geven tot hun pc, zodat de medewerker een probleem kan oplossen zoals een virus of een verlopen licentie. Na afloop hiervan vragen de criminelen om een betaling in bijvoorbeeld iTunes-tegoedkaarten of door een overschrijving via Western Union. In sommige gevallen schrijven de criminelen direct geld af van de rekening van het slachtoffer.
Via Tweakers.net (bron).